Konglomerát je interaktivní pavilon, supermoderní úl skládající se z šestibokých buněk, z nichž každá nese ve svém jádru vlastní data a osobitost – 50 bulharských scénografických projektů v šesti žánrech – činoherní divadlo, loutkové divadlo, opera, kino, tanec a performing art. Proč úl? Tuto metaforu spouští pocit „obyčejného života” a „domova”, kde spolu „v rámci jednoho organismu” koexistují, spolupracují a kooperují různé individuality a estetiky.
Obsah „skrytý” v úlu má dvě dimenze – virtuální výstavu zakódovanou ve stěnách (rozšířená realita) a včelí helmy se sluchátky pro virtuální realitu uvnitř.
V obou realitách si diváci mohou sami vybírat obsah.
Diváci sledují virtuální výstavu pomocí speciálně vytvořeného skenovacího nástroje, který zároveň „odemyká” 11 předmětů nacházejících se v rozšířené realitě – skeny původních loutek, kostýmů, masek.
V sekci s charakteristickou světelnou šestiúhelníkovou platformou se divák po nasazení včelí helmy ocitá ve virtuální realitě, kde může „vstoupit” do různých scénických světů. Získává pocit, jako by se jich sám účastnil, zažívá jevištní magii. Zároveň také nevědomky vytváří happening: na hlavě má včelí helmu a chová se, jako by ani nebyl člověk. Technologie virtuální reality tak v sobě obsahuje zajímavý princip – odvracíme se od jednoho světa, abychom vnímali jiný. „Ztráta” zraku nám umožňuje „vidět” něco jiného, v tomto případě jeviště. Technologie překonává svou praktickou funkci a získává nový smysluplný kontext.
Konglomerát je interaktivní jevištní výstava inspirovaná vnímáním transformace coby vnějšího a vnitřního procesu na jedné straně a stavem kolektivního bytí v nejrůznějších realitách na straně druhé.
Země/Region Bulharsko
Prezentující organizace UBA Union of Bulgarian Artists
Kurátor Ognyana Serafimova
Kurátorský tým Co-curators: Petar Mitev, Hanna Schwartz
Umělci Albena Baeva, Aleksandra Yotkovska, Ani Vaseva, Antonia Popova, Boris Dalchev, Boris Delchev, Chavdar Ghiuzelev, Elena Shopova, Elitsa Georgieva, Emiliyan Bonev, Evgeniya Surbeva, Hanna Schwartz, Ivailo Nikolov & Iva Gikova, Ketty Marinova, Leda Ekimova, Marieta Golomehova, Marina Chervenkova, Marina Raytchinova, Martin Penev, Mira Kalanova, Miroslav Yordanov, Natalia Gocheva, Nikola Nalbantov, Nikola Toromanov, Nikolay Panayotov, Nikolina Kostova-Bogdanova, Ognyana Serafimova, Petar Mitev, Petya Boyukova, Petya Karadzhova, Polina Stoyanova, Ralitza Toneva, Rin Yamamura, Silva Bachvarova, Stayko Murdzhev, Stanimir Genov, Stanislav Pamukchiev, Stefan Donchev, Svila Velichkova, Vanina Geleva, Vasil Abadzhiev, Vasil Rokomanov, Venelin Shurelov, Yuliana Voykova-Naiman, Zlatna Mihaylova
Tým Architects - Gergana Tileva, George Raffailov; Bee head masks - Tzvetana Vekova, Violeta Bankova, Martin Radoslavov, Emilyan Bonev; VR directing/editing - Momchil Alexiev, Kaloyan Nikolov, Lyubomira Kostova; VR development and programming - Dimo Chotrov; AR&3D modeling - Zlatka Uzunova; Graphic design - Dimitar Traychev, Teodora Simova, Mira Petrova; Project Manager - Svetlomira Stoyanova; Assistant managers - Gabriela Evstatieva, Siyana Nedyalkova, Natalia Alexieva, Desislava Chuturkova, Stephan Prohorov, Ketty Marinova, Emilia Klayn, Albena Spasova, Maria Pavlova, Julia Portarova; Technical assistants - Darena Doneva, Valentina Docheva, Sava Kisiov, Martin Radoslavov, Boris Manolov, George Mitkov, Velichka Djambazova, Lyubika Georgieva, Tzetzka Ivaylova, Svilen Nikolov; Photographer - Teodora Todorova