Slovo „jinde“ neobvyklým způsobem naznačuje existenci něčeho jiného, dalšího místa: jsme „tady“, zatímco dějiště představení je „jinde“. Místo popisované ve scénáři je vždy „jinde“.
Scénografové ve své práci těží z rozlehlosti prostoru a času. Historie a realita, která je daleko, „jinde“, nám umožňuje zkoumat sebe samotné v širším a hlubším kontextu. Umělci jsou posedlí dokonalým řádem, transcendentním ideálem – ono „jinde“ odhaluje jejich bigotnost, zvědavost a šílenství.
„Jinde“ nejenže zdůrazňuje význam slova „tady“ pro pojem „tam“, ale také zachycuje pocit věčného rozdělení času a prostoru.
Jakmile se nějaké dílo utopí v oceánu rozvláčného řečnění a vyprázdněných konceptů, ztratí svou existenciální strukturu a bezprostřednost prožitku, říkáme si varovně: tohle je „jinde“, to je jen představa, fikce. Vzniká tak protiklad k „věci o sobě“, která je silně obdařena významem, a připomíná se nám rozdíl mezi naším domnělým a skutečným já.
„Jinde“ vyjadřuje také omezenost hranice a nekonečnost světa. V průběhu dějin lidstvo vždy hledalo nové perspektivy a snažilo se k věcem přistupovat odjinud, aby tak prolomilo zdánlivé limity a dosáhlo vnitřní transformace. V roce 1991 vezla delegace čínských scénografů své exponáty na Pražské Quadriennale vlakem přes Asii a Evropu a zabralo jí to devět dní. O dvacet osm let později se čínský realizační tým rozhodl absolvovat tutéž cestu vlakem a pořídit během ní videozáznamy pro aktuální výstavu. Projekce videí jsou rozmístěny podél dlouhé průchozí chodby, což lze nejlépe vysvětlit citátem vietnamského mnicha a aktivisty Thich Nhat Hanha: „Jsme tady proto, abychom se probrali z iluze o své oddělenosti.“
Tak jako se původní cesta přes půl světa odehrávala „jinde“ v prostoru, tak i vystavené fyzické exponáty dokumentující historii scénografie v Číně a mobilní telefony třiceti čínských umělců sloužící k pořízení soudobé dokumentace, jsou zase „jinde“ v čase.
Čínské expozice vyskytující se na různých místech jsou navrženy jako celek založený na principu soustředných kruhů. Tím je prostor rozšířen na nekonečné „jinde“, které se podobá metafoře Zlaté Trigy a pomáhá nám představit si existenci jisté formy úplnosti.
Země/Region Čína
Prezentující organizace China Institute of Stage Design
Kurátor Tan Zeen
Kurátorský tým Liang Mei, Qu Xiaoyu, Zhang Xiaomeng, Wang Yongli, Tam Tam, Hai Qi
Umělci Gao Guangjian, Ji Qiao, Zhou Zhengping, Liu Kedong, Ma Lu, Yi Tianfu, Han Sheng, Li Wei, Zhang Wu, Sang Qi, Ni Fang, Wang Zhigang, Xiong Chunhong, Bian Wentong, Qin Wenbao, Hu Zuo, Wei Wei, Miao Peiru, Shen Li, Ren Dongsheng, Ma Lianqing, Wang Huan, Liang Xiqing, Tan Zeen