Propad do neznáma

Instalace Propad do neznáma je ukázkou vybrané multimediální tvorby výtvarníka a scénografa Ivana Marušiće Klifa v kontextu divadelních inscenací z posledních let.

Klifova práce zasvěcená jeho vlastní umělecké tvorbě i kolektivní kreativní dynamice divadelního umění, přetváří prostorový a časový rámec divadelního prostoru vrstvením digitálních a analogových obrazů. Ve své tvorbě se nesnaží vytvářet celistvou divadelní iluzi, v níž jeden prostor napodobuje druhý; činí z něj aktivní faktor představení tím, že jej pojímá jako pulzující kinetické prodloužení těl performerů a jejich činností. Statické a pohyblivé videoprojekce, osciloskopy ovládané speciálními počítačovými programy a další všemožné techniky využívá pro pojetí divadelního prostoru jako hudebního nástroje. Metaforu s hudbou tu nepoužíváme jen tak do větru.

V divadelním prostředí je Klif aktivním členem tvůrčích kolektivů, nepůsobí jen jako izolovaný scénograf. Spolupracuje s umělci jako Zlatko Burić, Damir Bartol Indoš & Tanja Vrvilo, Branko Brezovec a Ana Hušman; jeho přístup je založen na synergii se zbytkem týmu, který inscenaci připravuje. Klif naživo ovládá své technické nástroje v reakci na akci dalších perfomerů, podobně jako je tomu v živé kapele. Koláže nejrůznějších digitálních obrazů, osciloskopická světla, hlasy performerů, stíny a pohyby, vrstvy fyzického prostoru – to vše jako by zázrakem vytvářelo hutné představení, které může kdykoli sklouznout do neznáma. Prezentovat scénografii jako výstavu, to je vždycky výzva.

Výstava je koncipována jako „černá skříňka“, jejíž vnitřní a vnější obsah se vzájemně doplňují. Na vnějších stěnách jsou promítány videorozhovory a dokumentární klipy o vybraných inscenacích, projektech a spolupracích, zaměřené především na tvůrčí proces a na vliv Klifových zásahů mediálními prostředky na ně. Uvnitř instalace probíhá audiovizuální představení sestavené z adaptovaných multimediálních prvků inscenací představených ve vnější části. Toto představení se vyvíjí v čase, nepřetržitě se mění a nabízí tak publiku stále nové zážitky.

Tak jako celá Klifova scénografická tvorba vždy přímo odpovídá konkrétnímu tvůrčímu zadání a technickým možnostem, tak se i v této instalaci přizpůsobuje novému konceptuálnímu a fyzickému prostředí PQ.

Země/Region Chorvatsko

Prezentující organizace Organised by: Ministry of Culture of the Republic of Croatia & Croatian Designers Association

Kurátor Marko Golub & Maša Milovac

Umělci Ivan Marušić Klif

Tým Installation Concept: Ivan Marušić Klif, Marko Golub, Maša Milovac, Videos for The Love Affair of Fahrija P and DB Indoš & House of Extreme Music Theatre: Ivan Marušić Klif, Videos for Buffet Titanic and A Tale: Ana Hušman & Ivan Marušić Klif, Installation video production: Ivan Marušić Klif, Additional camera for The Love Affair of Fahrija P: Nikola Zelmanović, Additional camera for DB Indoš & House of Extreme Music Theatre: Miran Krčadinac, Video-interviews: Igor Ružić, Video-interviews camera and editing: Miran Krčadinac, Visual communications design: Andro Giunio, Sara Salamon, Sven Sorić, Hrvoje Spudić, Technical team: Ivan Marušić Klif, Davor Perišić, Krešimir Pauk, Installation construction and manufacturing: Krešimir Ivak, Nevenka Đurđek, Aleksandar Lacković, Stipo Grgić, Tomislav Barbarić, Krešimir Pauk, Davor Perišić, Executive production: Marko Golub & Maša Milovac, Co-ordination (Ministry of Culture): Nevena Tudor Perković, Administrative support (HDD): Mirjana Jakušić, Production: Croatian Designers Association

foto Damir Žižić, Ana Hušman