Obsluha/Bez obsluhy

V posledním díle Berta Neumanna v divadle Volksbühne na Rosa-Luxemburg-Platz nad sálem, v němž se zcela stírá hranice mezi jevištěm a publikem, visí slova BEZ OBSLUHY. Neumann v průběhu sezón v letech 2015–2017 divadlo měnil v pouliční výjev. Řady sedadel nahradil asfaltem, který se postupně zvedal až do předsálí v patře.

Tento proměněný prostor obklopený lesklými vodopády lamet je symbolem jeho pracovních metod: Neumann s oblibou proměňoval mobilní, dočasnou i prostorovou architekturu v otevřený systém, kterému herci, režiséři, nápověda, kameramani, kostyméři i diváci společně dávají život. Pro fungování divadla pak tato prostorová kombinace interiéru a exteriéru představovala neustálou výzvu. Neumann často využíval každodenní materiály běžné v popkultuře, jako jsou lamety, plastové židle nebo markýzy, což charakterizovalo jeho rozpoznatelnou a nezapomenutelnou estetiku. Jeho vozy Láska a Nenávist jsou pak součástí pouťového prostředí i veřejného života. Původně se jednalo o cirkusové maringotky, které byly zrenovovány v dílně Volksbühne. Neumann je redesignoval a později je vyvezl ven, kde hrály roli například v součásti Ruhrtriologie nebo v Tal der Fliegenden Messe René Pollesche. Fungovaly jako garderoba, kuchyňka, ložnice i scéna pro natáčení reportáží. V roce 2018 je zakoupila Bert Neumann Association.

Práce s Neumannovou pozůstalostí vyžaduje využití širokého repertoáru materiálů i mobilních formátů. Ty nám poskytují nejen pracovní metodu, ale dále také zasahují do diskurzu teorie i praxe.

Zavěšené materiály jsou pak typickým prvkem v Neumannových dílech už od roku 2000. Často bývají červenobílé či černobílé a umožňují vytvářet pohyblivé divadelní prostory, které lze snadno a rychle proměnit v něco zcela jiného.

Neumannova estetická rozhodnutí se často řídí přístupem, který podle něj také umožňoval spolupráci, jež neomezuje nezávislost jedince (jako jsou herci, jevištní technici, umělci atd.): „Nedělejte věci pro ostatní, ale pro sebe.”

Země/Region Německo

Prezentující organizace Zentrum Bundesrepublik Deutschland des Internationalen Theaterinstituts e.V.

Kurátor Lenore Blievernicht, Christiane Kues

Kurátorský tým Lenore Blievernicht, Martin Breine, Jens Crull, Joscha Eckert, Thomas Engel, Erhard Ertel, Christiane Kues, Anke Marschall, Leonard Neumann, Pasztori Simons Architekten, Oliver Proske, Pamela Schlewinski, Thilo Wittenbecher

Umělci Bert Neumann

foto Lenore Blievernicht, Christiane Kues