Jak je všeobecně známo, v současnosti zažíváme bezprecedentní ekologickou krizi. Pokud nezměníme své chování, svět našich dětí bude těžce narušen globálním oteplováním.
Cílem kurátorky québecké výstavy je zkoumání hlubokých transformací, jež nyní musíme jako výtvarníci podstoupit, abychom společně navrhli scénografii budoucnosti.
Otázky životního prostředí jsou nevyhnutelnou součástí celosvětových společenských debat a musí se odrážet také ve způsobu, jímž tvoříme, budujeme, produkujeme a vyučujeme profese performativních umění. Pro scénografy je obtížné experimentovat s novým paradigmatem, které by zredukovalo ekologickou stopu jejich práce. Je to velká výzva, neboť jsme uvízli v pasti svých návyků, tíží nás nedostatečný prostor, z posledních sil se snažíme udržet krok s frenetickým tempem produkce a necháváme se unášet velikostí své představivosti.
Tato expozice chce vyzdvihnout jeden zanedbávaný aspekt tvorby: odpad, který po velkolepých výtvarných dílech zůstává. Prezentované návrhy jsou rozčleněny do čtyř kategorií. První z nich se zabývá problémem zastarávání scénické technologie, druhá ukazuje inscenace spojené s velkým množstvím odpadu, třetí se zaměřuje na materiály související s tělem a poslední je věnována dílům vytvořeným na základě ekologicky uvědomělého přístupu.
Québecká výstava představuje úspěchy výtvarníků s rozmanitou praxí a ptá se jich na konflikt mezi jejich uměleckou vizí a jejich povědomím o životním prostředí. Zároveň nabízí přátelský prostor pro reflexi a výměnu s návštěvníky, abychom mohli společně hledat cesty k řešení. Expozice se snaží vrhnout světlo na každou jednotlivou část výrobního procesu, aby jej bylo možné revidovat. Jak přistoupit k redukování a zároveň pokračovat v inovacích? Jak pracovat s větší pokorou a zároveň dál růst? Pokud bude environmentalistika pojímána jako anti-kreativní koncept, je odsouzena k neúspěchu. Lidé jsou pracovité a vynalézavé bytosti. Tvorbu a pokrok nemůžeme vnímat jako nepřátele. A kdo ví, možná právě divadlo může být do budoucna klíčem k novým ekologickým přístupům pro lepší svět.
Website:
apres-after.org
Země/Region Québec
Prezentující organizace Association des professionnels des arts de la scene du Québec
Kurátor Jasmine Catudal
Kurátorský tým Viviane Morin, Patrice Charbonneau-Brunelle, Robin Brazill, Samuel Thériault, Jérémie McEwen
Umělci Richard Lacroix, Genevieve Lizotte, Marie-Renée Bourget Harvey, Élene Pearson, Ivanie Aubin-Malo, Cadie Desbiens-Desmeules, Jérémie Battaglia, Cédric Delorme-Bouchard, Philippe Lessard Drolet, Alexandre Pilon-Guay, Odile Gamache, Romain Fabre, Antonin Sorel, Max-Otto Fauteux, Anick La Bissonniere, Elen Ewing, Angelo Barsetti, Linda Brunelle, Benoît Lachambre, Julie Andrée T
Tým Production team: Alain Jenkins, Éric Henry, MACHINE DA, Sandrick Maturin; APASQ committee: Mathieu Marcil, président de l’APASQ, Raymond-Marius Boucher, président de la fondation Jean-Paul-Mousseau, Laurier Rajotte, Mélanie Robinson, Sébastien Dionne
foto Yves Renaud (Photo),Danièle Lévesque (set), Marie-Chantale Vaillancourt (costume), Cédric Delorme-Bouchard (lighting design), Alice Ronfard (Dir), Théâtre du nouveau Monde , André Rioux (photo), Richard Lacroix(set), Suzanne Harel (costume), André Rioux (lighting design), Loïc Lacroix Hoy (accessories) Simon Boudreault (Dir), Théâtre Jean-Duceppe en collaboration avec Simoniaques Théâtre et le Centre du Théâtre d'Aujourd'hui, Louise Leblanc (photo), Élène Pearson (production design), Marie-Hélène Poulin (actress), Où tu vas quand tu dors en marchant...? Carrefour international de théâtre, ville de Québec