Expoziční čas: reflexe/deflexe

Expoziční čas: reflexe/deflexe zaštiťuje nezávislá umělecká organizace Flying House jako prostor pro představení jihoafrického designu: od kostýmního a textilního návrhářství po to taneční, návrhářství pro sólové performance a divadelní a veřejné umění. Vybíráme inovativní a nápadité návrhy vznikající mimo mainstreamové instituce s vysokými rozpočty.

Návrhy Thanda Lobese pro „Chant“ vykouzlí dystopický svět.

Scénické nástroje v „Bruising“ Illky Louw slouží jako součást choreografie.

„The Borrow Pit“ Jemmy Kahn představuje další inovace jejího charakteristického využití divadelní formy Kamišibai.

Vyřezávané šaty Leigha Bishopa ve „Slowly“ zkoumají obdařené a uctívané ženské tělo v historii různých kultur.

Jade Bowers & Erica Luttich & Boitumelo Project se v „Jungfrau“ sešli ke spolupráci na tvorbě vrstevnatého textilního světa.

Písečné animace Naomi van Niekerk tvoří pozadí pro loutkové hudební představení „The Alchemy of Words“.

Během „Yet to Be Determined“ Gavina Krastina se publikum účastní překročení hranice reprezentace.

Gerhard Marx ve „Vehicle“ roubuje klasické strunné nástroje na automobilové součástky a nechává tak rozeznít neživé předměty.

Performativní místně zakotvená performance Mantala Nkoatse a Zivanaie Matangaie „I dreamed I was sleeping“ vyzývá dojíždějící příměstskou dopravou k interakci s veřejným prostorem odlišným způsobem.

Kurátorky se nechaly inspirovat koncepty reflexe, deflexe, rámování, nastavení, odhalení a zachycení a vytvořily představu měnící se krajiny v podobě instalace sestávající z odrazných panelů, které fotografové používají ke zlepšení nebo pozměnění osvětlení scény. Tento materiál přináší metaforu odrazu a odchýlení světla za účelem zachycení obrazu. Každý scénograf dostal odrazný panel, na němž měl své dílo založit. Je to portrét, nebo setkání? Řekli jsme to, co jsme chtěli?

Divadelní scénografie se stejně jako fotografie snaží nesčetné možnosti ukotvit do jednoho rámce. Co opomineme, když klapne závěrka, když se rozhodneme pojmout představení právě tak a ne jinak? Jak vidíme jeden druhého a jak tyto pohledy plní roli filtrů, zrcadel nebo oken? Pomáhají nám tato odrazová skla vidět lépe, nebo nám umožňují odvrátit zrak?

Země/Region Jihoafrická republika

Prezentující organizace Flying House

Kurátor Jenni-lee Crewe and Tamara Schulz

Partneři Centre for Theatre, Dance and Performance Studies at the University of Cape Town, Business Arts South Africa, Flying House

foto Steven Kretzmann